Вековната история на Burberry

Burberry - олицетворение на британски лукс, вечен стил и качество. От малък търговец на дрехи и чадъри, марката преминава през своя дълъг път на иновации, за да се превърне в един от най-известните модни брандове в световен мащаб. Но какво минало стои зад този гигант и как успява да пренесе британското наследство и ценности през вековете до днес? Отговорите на тези и още много други въпроси ще разкрием в следващите редове, като надзърнем отвъд съвременната му история.


Как започва всичко?

Годината е 1856, когато в Басингсток, Англия Томас Бърбъри, който е едва 21-годишен, поставя началото и основава легендарната компания. Първоначално той специализира върху облекла и аксесоари за открито и по-специално палта и чадъри. Разбира се, това не е случайно и главната концепция, движеща бранда, е, че дрехите трябва да бъдат специално проектирани, за да предпазват хората от дъждовното време на острова.

През 1879 г. Томас Бърбъри създава нещо наистина иновативно и революционно в сферата на облеклото. Той изобретява габардин - водоустойчива и дишаща материя, която веднага се превръща в ключов елемент при дрехите за дъжд. Това е първият в света водоустойчив плат, който, освен че осигурява защита от външните условия, е изключително удобен за носене. Това напълно променя “играта”, позиционирайки Burberry на модната сцена като пионер в областта на връхното облекло.


Любопитно:

Интересен факт е, че първото признание за марката идва, когато част от британски изследователи са екипирани в нея за някои от своите арктически експедиции, а през 1911 г. първият човек стъпил на Южния полюс също се доверява на нея за своето пътуване.


Легендарният тренчкот на Burberry

Светът на модата ще запомни избухването на Първата световна война със създаването на едно от най-емблематичните облекла - тренчкота. Поставена му от военното министерство, Томас Бърбъри има сложната задача да проектира офицерско палто, подходящо за войниците, което да им осигурява функционалност и същевременно да подчертава индивидуалния им силует.

Историческото палто включвало еполети, катарами, на които войниците да държат своето военно оборудване, и гранати, както и защитна яка против дъжд, която позволявала лесното му оттичане.

В годините след войната тренчкотът се пренася и в гардеробите на цивилните, които го асоциират с героизъм и стилен дизайн. Холивудски звезди допълнително го популяризират, носейки го като част от своите роли в едни от най-популярните филми като “Казабланка” и “Закуска в Тифани”.


Емблематичното каре

Когато чуем Burberry в главата на всеки изниква образа на едноименното каре в бежово, превърнало се в символ на бранда. В ранните години на миналия век, Томас Бърбъри интегрира карето като подплата на своите връхни облекла и постепенно комбинацията на бежово, черно, бяло и червено се превръща в разпознаваем образ на марката. Потребителите започват все повече да го възприемат като символ на лукс и стил, а до 60-е години то може да бъде видяно вече и на други продукти, като чадъри, шалове, вратовръзки и куфари.

За съжаление, както всички легендарни брандове, и Burberry преживява своя катаклизъм. В края на 20-и век, вследствие на световната популярност на едноименното им каре, марката започва да бъде преекспонирана и свързвана с фалшиви стоки. Последствията от това са намаляване на ексклузивността на бранда, което води до нуждата от непременното му съживяване.


Burberry - Новото начало

Ревитализацията на бранда започва стремглаво през 1997 г., водена от Мари Браво, която поема ролята на главен изпълнителен директор. Няколко години по-късно, тя наема Кристофър Бейли в ролята на творчески директор, което е повратен момент в историята на марката. Неговата изключителна креативност и визия за бъдещето, успешно модернизират Burberry като запазват британското наследство, интерпретирайки го в актуални дизайни.

Това дава старта на нов живот за бранда и той смело навлиза в света на козметиката, парфюмите, обувките, часовниците и други модни аксесоари за мъже и жени. Това осигурява на компанията по-голям брой потребители и сегменти от пазара, което води до тяхното разрастване. Освен че имат клонове из целия свят, Burberry притежава луксозни бутици на едни от най-престижните адреси за онова време, като Пето Авеню в Ню Йорк и Бонд Стрийт в Лондон.


Burberry мъжки часовник


Благодарение на модернистичните идеи на творческия директор Бейли, Burberry е един от първите брандове за луксозно облекло, които внедряват социалните медии и се ангажират със своите потребители чрез тях. През 2010 г., по време на 25-а годишнина на “Седмицата на модата”, която тогава се провежда в Лондон, марката бележи още един успех като се превръща в първата предаваща на живо модното си шоу.

Година след това, фокусът на марката променя своята посока, измествайки го от търговията на едро към тази на дребно. По-лесната достъпност за потребителите и същевременната социалната ангажираност към тях, съвсем естествено водят до увеличаване на печалбите и глобално разрастване.


Устойчива мода

Политиката за стабилна мода и социална отговорност винаги са били основна движеща сила за Burberry. Още преди години компанията предприема сериозни крачки към една нашумяла в наши дни тема, а именно опазването на околната среда. Целите на бранда може да звучат амбициозно, но те стремглаво работят върху това да намалят своя екологичен отпечатък и да постигнат въглеродна неутралност. Британската марка е известна още и със своите инициативи в подкрепа на местни общности и тяхното включване в индустрията за облекла с цел обогатяване на нейното разнообразие.

Осъзнавайки добре, че модната индустрия е една от най-големите замърсители на природата, Burberry не спира да търси ефективни начини за подобряването на света и неговата екологичност. През 2016 г. тя се превръща в признат лидер в модния сектор и през същата тази година всички стават свидетел на нещо невиждано до този момент. Като част от своята кауза, тя става първата марка в историята, която веднага след модното си шоу предоставя артикулите от колекциите си на потребителите за покупка.


Съвременен изглед

Година след година успехът на марката продължава да расте и да покорява нови върхове. Абсолютно доказателство за лидерството ѝ в сектора е притежанието на над 400 бутика и клона из целия свят. Burberry успява ефективно да лавира между модерните иновативни дизайни и британските си корени, на които остава вярна.

След неистовия успех на Кристофър Бейли, през 2018 г. поста на творчески директор заема Рикардо Тиши, който на свой ред съумява да донесе нови успехи на компанията. Той измества своя поглед към една нова перспектива като смесва традиционното им майсторство в облеклото с уличния стил. Ангажираността на бранда към модното разнообразие и приобщаването на различните култури, отново среща широко одобрение и популярност сред клиентите. Креативните колекции жънат истински успех, което вдъхва нова енергия и живот.


Вековната история на Burberry е белязана от множество иновации, превърнали се в крайъгълни камъни по пътя към световната модна сцена. Изобретяването на габардина, създаването на тренчкота и емблематичното каре, променят не само облика на марката, но и цялата индустрия. Запазвайки социалната си отговорност, политика за устойчиво облекло и британските си традиции, тя продължава да бъде символ на лукс и качество векове наред. Въпреки динамиката на съвременния свят, способността ѝ да се приспособява към промените гарантира още по-бляскавото ѝ бъдеще.